Zakelijke crowdfunding

Crowdfunding is één van de snelst groeiende manieren van geldverstrekking en sterk in opkomst in Nederland. Crowdfunding is in feite financiering via ‘het publiek’. Het biedt ondernemers de mogelijkheid om, indien de bank niet voldoende geld beschikbaar stelt om te ondernemen of wanneer het eigen vermogen te laag is, een andere bron van geld aan te boren. Voorspeld wordt dat crowdfunding deels de rol van de bank zal overnemen op het gebied van MKB-financieringen.

 

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is een financieringsmethode waarbij met behulp van digitale mogelijkheden een groep individuele investeerders verzameld kan worden die gezamenlijk een product kan financieren. Hierbij kan een grote hoeveelheid kleinere investeringen een grote kapitaalbehoefte invullen. De letterlijke vertaling van het woord crowdfunding is dan ook “investeren door de massa”. Door gebruik te maken van de digitale mogelijkheden, zoals internet en social media, kan de interesse van een grote groep mensen gewekt worden.

Er zijn vier verschillende vormen van crowdfunding te onderscheiden:

  • Donatie. Bij deze vorm van crowdfunding is géén sprake van een tegenprestatie. Dit is eigenlijk een schenking.
  • Reward-based. Bij deze vorm van crowdfunding wordt de tegenprestatie in natura verzorgd zoals bijvoorbeeld in vorm van producten, diensten of deelname aan evenementen.
  • Lenen. Bij deze vorm van crowdfunding is er sprake van een geldlening waarover een rente moet worden betaald.
  • Investeren. Bij deze vorm van crowdfunding krijgen de investeerders een opbrengst afhankelijke vergoeding;
  • Converteerbare lening. Deze vorm van crowdfunding biedt een mogelijkheid om de lening om te zetten naar aandelen in het bedrijf.

 

Waarom zou u kiezen voor crowdfunding?

Het wordt voor veel ondernemers steeds moeilijker om een financiering van de bank te kunnen bemachtigen tegen aantrekkelijke (betaalbare) voorwaarden. Daarom gaan veel ondernemers op zoek naar alternatieve vormen om hun investeringen en toekomstplannen op een snelle manier te financieren. Een van deze vormen is crowdfunding. Crowdfunding wordt gezien als een financieringsvorm die pas recentelijk meer publiciteit heeft gekregen. Hierdoor lijkt deze financieringsvorm nieuw, maar dat is niet helemaal waar. De structuur van de banken is hierop gebaseerd. Een bank herinvesteert immers het geld van verschillende personen, En ook het kapitaal van een investeringsfonds is door meerdere mensen bij elkaar gebracht. Hiermee houdt de overeenkomst overigens wel op. De huidige digitale infrastructuur zorgt ervoor dat moderne crowdfunding initiatieven directer en persoonlijker zijn, maar ook beter geschikt zijn om kleine investeringen te doen.

 

Voorwaarden van crowdfunding

Het is wél belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de voorwaarden die aan crowdfunding verbonden zijn. Een eventuele “lening” moet immers wel worden terugbetaald. Als u als ondernemer gebruik wilt maken van deze optie, moet u er wel zeker van zijn dat uw product een reële kans van slagen heeft. De meest gangbare rentepercentages bij crowdfunding liggen tussen de tussen de 5% en 10%. De meest gebruikelijke looptijden van deze financieringsvorm variëren van een half tot 7 jaar. Het is wel van essentieel belang om eventuele gemaakte afspraken vooraf schriftelijk op te stellen om misverstanden achteraf te voorkomen.

Er zijn een paar manieren om mensen te enthousiasmeren voor uw crowdfundingproduct. U kunt (i) u aansluiten op de diverse crowdfundingplatforms die er zijn, (ii) een digitale ontmoetingsplaats tussen bedrijven en investeerders, maar (iii) u kunt ook zelf een product opzetten via on- en offlinekanalen. Bij kleinschalige producten zullen de investeerders dit meer doen als gunfactor (goodwill) naar de initiatiefnemer en niet voor de financiële voordelen die hieraan ten grondslag kunnen liggen. Dit soort producten beginnen vaak bij het netwerk van de ondernemer waarbij sympathie en vertrouwen een belangrijke rol spelen. Als het product groeit, zullen ook mensen van buiten het netwerk aansluiten.

 

Is crowdfunding een interessante optie voor ondernemers?

Crowdfunding kan zeker een interessante financiering zijn voor ondernemers met een kleinere kapitaalbehoefte. Deze optie is immers uitstekend geschikt om een wat kleiner bedrag te “verzamelen”. Daarbij kan crowdfunding direct gezien worden als een interessante marketingtool. De geïnteresseerden zullen kunnen uitgroeien tot loyale ambassadeurs van u bedrijf (mensen die niet alleen enthousiast zijn over uw aanbod, maar dit ook actief uitdragen om andere mensen te motiveren om ook van uw aanbod gebruik te maken). Dit kan weer het aantal potentiële klanten verhogen. Wat dat betreft snijdt het mes aan meerdere kanten, wat de kans op slagen weer groter maakt voor u als (startende) ondernemer.

 

Crowdfunding aanvragen

Crowdfunding platformen in binnen- en buitenland verschillen sterk van elkaar. Als u internationale websites vergelijkt met de Nederlandse websites, dan valt het gelijk op dat het bij die laatste vooral om investeringen draait in plaats van donaties.

Er zijn vele crowdfunding sites. Fundfirm kent de weg en heeft veel ervaring. Wilt u zelf een crowdfunding aanvragen, of bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van Fundfirm.